|
||||||||
Zuzana Leharová (Slowakije, 1982) is de eerste violiste in de serie “Jazz thing Next Genaration”, dit is inmiddels het 85ste deel van deze serie waarin jazzmuzikanten de kans krijgen om hun debuut album op te nemen. Verwacht op “Knochenmann”geen gypsy jazz, nee Zuzana kiest voor moderne, avontuurlijke jazz. Zij is actief op vele fronten in diverse formaties zoals Phase Vier, het Fuchstone Orch., het Tabadoul Orch. en ook het Rundfunktanzorchester Ehrenfeld. Dit is haar debuut met haar eigen quartet, de macabere titel “Knochenmann” kwam voort uit de film met dezelfde naam naar de roman van Wolf Haas, de titel en de zwarte humor bevielen haar dusdanig dat ze die gebruikte voor haar album. Haar quartet dat al twee jaar bestaat heeft haar volle steun, “Das sind tolle Menschen, die super grooven und ein unglaubliche Energie in meine Music reinbringen, davon lebt diese Band: von Energie und Kommunikation”(uit het intervieuw in Jazzthing 136). Zuzana is geboren in Slowakije en in het Oostenrijkse Tirol opgegroeid, ze wilde absoluut viool spelen, ze kreeg conventioneel viool onderwijs, eerst in Innsbruck, daarna in Amsterdam en Maastricht en tenslotte in Keulen. Ergens daartussendoor werd ze bevangen door het jazzvirus, het samenspelen met saxofonisten maakte grote indruk op haar, fusion is niet haar ding, de viool moet gewoon akoestisch zijn klank behouden, dus niet Jean- Luc Ponty maar eerder iemand als Mark Feldman (Jazzthing) is voor haar een voorbeeld. De muziek van Zuzana roept veel reminiscenties op aan de volksmuziek van haar geboorteland, zoals in het openingsnummer “Páslo Dievca Pávy”, een Slowaaks volksmuziekstuk. Om jazz te spelen op de viool moeten eigenlijk alle aangeleerde zaken uit de klassieke opleiding overboord worden gezet, andere klank, ander volume, ander vibrato en ook een andere strijktechniek zijn vereist. Behalve Zuzana op viool, zijn de andere muzikanten Constatin Krahmer op piano, Joscha Oetz op contrabas en Nils Tegen op drums, als gast speelt Bastian Stein op 5 nummers trompet. Vooral deze laatste geeft de muziek een extra dimensie, het lyrische geluid van het koper combineert fraai met het snarenspel. Van de 10 composities zijn er 9 van Zuzana en ”Coral” is geschreven door Zbigniew Seifert (1946-1979) een Poolse jazzsaxofonist, violist, componist. In de categorie Slowaakse titels zijn er nog “Pokúsenic” (verleiding) en ”Rozlúcka” (afscheid) te horen, gebaseerd op volksmelodieën maar in “Intro Pokúsenie” is dat niet het geval, hier is er sprake van free jazz. Zo is dit album een fraaie mix van bewerkingen van volksmuziek, moderne jazz en vrije improvisatie. Het klinkt allemaal uiterst professioneel, zeker voor een debuut, Zuzana is een aanwinst voor de jazzwereld en als violiste is ze een welkome aanwinst, van Nigel Kennedy horen we niet veel meer, Didier Lockwood en Billy Bang zijn overleden, Regina Carter, Mark Feldman en onze eigen Oene van Geel zijn de namen die me zo te binnen schieten, en daar komt nu dus Zuzana bij. Jan van Leersum.
|
||||||||
|
||||||||